Let op: deze pagina is gebaseerd op: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/vraag-en-antwoord/persconferentie-11-mei-in-eenvoudige-taal
Laatst bijgewerkt op: 1 juni 2021.
Op vrijdag 28 mei was er weer een persconferentie.
En waren Mark Rutte en minister Hugo de Jonge op televisie.
Ze vertelden over hoe het nu gaat met het coronavirus.
De belangrijkste dingen leggen we uit.
Meer mogelijk vanaf 5 juni
Minder mensen liggen in het ziekenhuis.
En meer mensen hebben een prik.
Daarom is er vanaf 5 juni meer mogelijk.
Regels voor thuis
Thuis mag u 4 mensen op een dag ontvangen.
Kinderen tot en met 12 jaar tellen niet mee.
Was uw handen als u binnenkomt bij iemand.
Houd 1,5 meter afstand.
Regels voor groepen
Buiten mag u met 3 anderen samen zijn.
Ook mag u met 3 anderen een activiteit doen.
Bijvoorbeeld naar het museum of pretpark.
Mensen uit uw eigen huishouden tellen niet mee.
Kinderen tot en met 12 jaar tellen niet mee.
Houd 1,5 meter afstand.
Regels voor werk
Werk zoveel mogelijk thuis.
Voor een cursus met uw collega’s mag u wel naar uw werk.
Musea, bioscopen en theaters gaan open
Musea, bioscopen en theaters gaan weer open.
Net als poppodia en filmhuizen. In iedere ruimte mogen 50 mensen zijn.
Bij zalen met 1000 stoelen of meer mogen 250 mensen binnen zijn.
Iedereen houdt 1,5 meter afstand.
U moet reserveren. Reserveren doet u voor uzelf en maximaal 3 anderen.
Mensen uit uw eigen huishouden tellen niet mee.
Kinderen tot en met 12 jaar tellen niet mee.
Een gezondheidscheck is nodig.
Recreatie binnen
Binnenruimtes van attractieparken, natuurparken en dierentuinen gaan ook open.
Ook casino’s mogen open.
En plekken voor spellen zoals lasergamen.
Sauna’s, wellnesscentra en zonnestudio’s mogen open.
Het aantal bezoekers hangt af van de locatie.
Binnen draagt u een mondkapje.
U moet reserveren. Reserveren doet u voor uzelf en maximaal 3 anderen.
Mensen uit uw eigen huishouden tellen niet mee.
Kinderen tot en met 12 jaar tellen niet mee.
Een gezondheidscheck is nodig.
Regels voor sporten
U mag sporten in groepen van maximaal 50 personen.
Kinderen tot en met 17 jaar mogen wedstrijden spelen tegen andere clubs.
Mensen vanaf 18 jaar mogen alleen wedstrijden spelen tegen teams van de eigen club.
Er mag geen publiek bij.
Kleedkamers en douches zijn open.
Sportkantines zijn open.
Kinderen tot en met 17 jaar mogen wedstrijden spelen tegen andere clubs.
U hoeft geen afstand te houden tijdens het sporten als dit niet lukt.
U moet reserveren. Een gezondheidscheck is nodig.
Binnen draagt u een mondkapje. Tijdens het sporten mag het mondkapje af.
Zangkoren, orkesten en andere kunst en cultuur
Orkesten kunnen weer samen oefenen. Ook andere vormen van kunst en cultuur beoefenen mogen.
Er mogen 50 mensen in 1 ruimte zijn.
1,5 meter afstand is niet nodig.
De andere regels blijven gelden.
Restaurants en cafés binnen gaan open
Restaurants en cafés mogen open van 06.00 uur tot 22.00 uur.
Dit geldt ook voor de terrassen.
U moet reserveren.
U zit aan een tafel.
U mag met 3 anderen aan een tafel zitten.
Mensen uit uw huishouden tellen niet mee.
Kinderen tot en met 12 jaar tellen niet mee.
In de restaurants treden geen artiesten op.
U kunt ook geen sportwedstrijden kijken op een scherm.
Er mogen 50 mensen in de ruimte zijn. Personeel telt niet mee.
U moet reserveren. Een gezondheidscheck is nodig.
Regels voor winkelen
Winkels hebben weer koopavond.
Meer mensen mogen tegelijk in een winkel zijn.
Alcohol kunt u kopen tussen 6.00 uur en 22.00 uur.
Bij coffeeshops kunt u afhalen tot 22.00 uur.
Toegangsbewijzen
Op veel plekken mogen 50 mensen in een ruimte of zaal zijn.
Met toegangsbewijzen mogen meer mensen in een ruimte of zaal. Zij moeten wel 1,5 meter afstand houden.
Bezoekers moeten vooraf een coronatest doen. Is de test negatief? Dan krijgt u een code. Deze code vult u in op de CoronaCheck-app. U laat de CoronaCheck-app bij de ingang zien. Daarna kunt u naar binnen.
Bekijk wat er nog meer verandert
In het nieuwsbericht van 28 mei staat wat er nog meer verandert op 5 juni.
Basisregels blijven belangrijk
Blijf de basisregels volgen. Ook als u een prik heeft gehad.
Dit zijn de basisregels:
Was uw handen.
Houd 1,5 meter afstand.
Blijf thuis bij klachten en laat u testen.
Ga weg als het ergens druk is.
Laat u prikken wanneer dit kan.
Volgende stappen in openingsplan: Stap 4 en stap 5
Het openingsplan is aangepast. Stap 4 en stap 5 gaan samen in 1 grote stap.
Dan mogen kermissen en festivals weer. En discotheken en nachtclubs kunnen open.
Die stap gaat misschien op 30 juni in.
Dat kan als er minder mensen in het ziekenhuis liggen.
Het kabinet beslist op 22 juni of dit kan.
Hieronder vind je de visuele samenvatting van Corine Matser van de persconferentie die zij gemaakt heeft tijdens de Coronacrisis.
Alle tekeningen van Corine vind je via: https://corinematser.nl/persconferenties/
Bezoekadres
Gerard Scholtenstraat 129, 3035 SJ Rotterdam
010 4659296
info@donadaria.nl
Dona Daria is een ANBI instelling – Kamer van Koophandel : 24.38.83.25 – Fiscaal nummer: 8156.03.551