Let op: deze pagina is gebaseerd op: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/vraag-en-antwoord/persconferentie-14-september-2021-in-eenvoudige-taal
Laatst bijgewerkt op: 5 oktober 2021
Het gaat erg slecht met de vaccinatiegraad in Rotterdam. In de wijken Delfshaven, Charlois en Feijenoord is minder dan de helft van de bewoners volledig gevaccineerd, zo blijkt uit cijfers van de GGD Rotterdam-Rijnmond. Hierdoor heeft de gemeente Rotterdam besloten om het vaccineren zo makkelijk en laagdrempelig mogelijk te maken. Het is nu mogelijk om je te prikken zonder afspraak. Voor meer informatie kunt u terecht op: GGD Rotterdam-Rijnmond | Prikken zonder afspraak
Op dinsdag 14 september 2021 was er weer een persconferentie.
Mark Rutte en minister Hugo de Jonge waren op televisie.
Ze vertelden over hoe het nu gaat met het coronavirus.
De belangrijkste dingen leggen we uit.
Bijna 13 miljoen mensen kregen een prik tegen het coronavirus.
Daarvan kregen meer dan 11 miljoen mensen al 2 prikken.
Door de prikken neemt het aantal besmettingen met corona af.
En het aantal mensen in het ziekenhuis stijgt niet.
Daarom zijn minder strenge regels nodig.
En mag er weer meer vanaf zaterdag 25 september.
1,5 meter afstand houden hoeft niet meer.
Maar het is nog wel verstandig.
Ben je 13 jaar of ouder? Dan moet je soms een coronatoegangsbewijs laten zien.
Ben je 14 jaar of ouder? Dan laat je ook je identiteitskaart zien.
Binnen en buiten op de volgende plekken:
Je krijgt een coronatoegangsbewijs als:
Het coronatoegangsbewijs zet je zelf op je mobiele telefoon.
Dat kan met de Coronacheck-app.
Testen op corona blijft gratis.
Restaurants en cafés sluiten om 12 uur ‘s nachts.
Ook nachtclubs en discotheken.
Voor festivals, optredens, feesten en sportwedstrijden zoals in het betaald voetbal geldt:
Buiten:
Binnen met vaste zitplaats:
Binnen zonder vaste zitplaats:
Werk thuis als het kan.
Werken op kantoor mag als dat nodig is.
Je hebt een mondkapje op:
In stations en op perrons is geen mondkapje meer nodig.
In het onderwijs hoef je geen mondkapje meer op.
Dus ook niet op de gang.
Als er een kind ziek is, hoeft niet meer de hele klas naar huis.
Dit geldt voor de basisschool en de kinderopvang.
Op mbo, hbo en universiteit mogen meer dan 75 mensen in 1 ruimte zijn.
Heeft u een 3e prik nodig? Dan hoort u dat van uw dokter.
Voor de meeste mensen zijn 2 prikken genoeg.
Reizigers uit gebieden met hoog risico hoeven niet meer in quarantaine.
In november kijkt het kabinet hoe het gaat.
En welke regels dan nog nodig zijn.
Misschien moeten er al eerder strengere regels komen.
Als meer mensen ziek worden en naar het ziekenhuis moeten.
Heeft u vragen over het coronavirus?
Bel naar 0800 – 1351.
Of naar +31 20 205 1351.
Als u in het buitenland bent.
Hieronder vind je de visuele samenvatting van Corine Matser van de persconferentie die zij gemaakt heeft tijdens de Coronacrisis.
Alle tekeningen van Corine vind je via: https://corinematser.nl/persconferenties/
Bezoekadres
Gerard Scholtenstraat 129, 3035 SJ Rotterdam
010 4659296
info@donadaria.nl
Dona Daria is een ANBI instelling – Kamer van Koophandel : 24.38.83.25 – Fiscaal nummer: 8156.03.551